سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسیدگی و مراقبت بهداشتی پوست و موی سگ و نکاتی برای تقویت موی سگ

اهمیت رسیدگی به پوست و موی سگ

اقدامات بهداشتی و آرایشی روزانه در سگ حائز اهمیت خاصی است. این کار نه تنها باعث درخشندگی و براقی موهای سگ می‌گردد بلکه به کشف و شناسائی جراحت‌های پوستی، انگل‌ها و پوسته پوسته شدن کمک می کند. برای نگهداری سگ در یک وضعیت خوب ضرورت دارد که پوشش خارجی و موهای حیوان تمیز و براق بماند. در این مطلب از مجله پت خرید به مراقبت های بهداشتی مربوط به پوست و موی سگ اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می کند سگ شاداب تری داشته باشید. همچنین این کارها منجر به تقویت موی سگ شما شده و سگ زیباتری خواهید داشت.

هر چند وقت یکبار موهای سگ مان را شانه بزنیم؟

سگ‌هایی که دارای موهای نرم هستند را بهتر می‌توان آرایش کرد. زیرا کثافات و مواد زائد جذب آنها نمی‌شود و از سوی دیگر موهای آنها حالت کرکی پیدا نمی‌کند. ولی سگ‌هایی که دارای موهای سیم مانند هستند می‌بایست موهای‌شان 2 الی 4 بار در طول سال کوتاه شود.

در این فواصل برس زدن منظم می‌تواند مو را در وضعیت مناسبی قرار دهد. سگ‌های مو بلند نیز نیاز دارند که مرتباً موهایشان شانه شود و حمام داده شوند. این امر از ژولیدگی موهای سگ جلوگیری می‌کند و منجر به تقویت موها می شود.

برای آگاهی از مشکلات پوستی در سگ ها می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

روش شانه زدن موهای سگ

قبل از برس یا شانه زدن بهتر است که پوست را به خوبی و توسط هر دو دست ماساژ داد. این امر باعث بهبود گردش خون در پوست گشته و از سوی دیگر به جدا شدن موهای مرده از سطح بدن نیز کمک می‌کند. همین ماساژ دادن یکی از عوامل اصلی در تقویت موهای سگ شما خواهد بود. بعد از این کار باید موهای حیوان را به خوبی برس زد یا شانه کشید تا موهای مرده از بدن زدوده شود.

سگ‌هایی که دچار ریزش مو هستند به آرایش بیشتری نیاز دارند. بخصوص اگر در داخل خانه نگهداری می‌شوند. این کار رشد موهای جدید را تشویق می‌کند و زمان مو ریزی را کاهش می‌دهد.

در مورد نژادهای کوچک خانگی چنانچه این عمل بر روی یک ورق کاغذی بزرگ نظیر روزنامه انجام گیرد می‌توان پس از اتمام برس زدن به راحتی این کاغذ که حاوی موهای ریخته شده است را جمع کرد و دور انداخت. به این ترتیب می‌توان از آلوده شدن لباس‌ها و وسائل منزل با موهای سگ پیشگیری کرد.

لوازم مورد نیاز برای رسیدگی به موی سگ

وسائل مورد نیاز برای آرایش روزانه فقط شامل یک برس یا شانه‌ای است که دارای دندانه های نوک تیز نباشد. انواع مختلفی از شانه و گره بازکن مخصوص سگ در بازار موجود است که پت خرید نیز آنها را با قیمت ویژه ارائه می کند.

همچنینی یک پارچه یا یک روزنامه که موهای ریخته شده را در آن جمع کنید نیز بسیار به کارتان خواهد آمد.

ریزش موی سگ و دلایل آن

یکی از معضلات صاحبان سگهای خانگی ریزش موی حیوان آنها است و به گمان وقوع یک بیماری پوستی به دامپزشک مراجعه می‌کنند. در توضیح این مطلب باید گفت که موها نیز مانند سایر سلولهای بدن دارای زندگی محدودی هستند و پس از طی این دوره می‌میرند و از بدن جدا می‌شوند.

درک صحیح این مطلب وقتی مشخص می شود که شما به برس موی خود نظری بیاندازید. قطعاً در برس تارهایی از موهای خود را خواهید یافت. این موها چیست و از کجا آمده است؟ این موها در واقع همان موهای مرده هستند که چون اتصال ریشه آنها سست شده است هنگام برس زدن کنده شده و در لابلای دانه های برس قرار گرفته‌اند.

در شرایط طبیعی با مرگ هر مو، یک رشته دیگر بوجود می آید و رشد می کند. این همان عاملی است که بدن سگ ها را همیشه پر از مو نگه می‌دارد. ولی اگر سرعت مردن و ریزش موها از سرعت خلق و رشد آنها بیشتر شود، موها کم پشت شده و به تدریج پوست آن ناحیه قابل رویت می شود. اگر موهای سگ شما بیش از حد می ریزد مطالعه مطلب کنترل ریزش موی حیوانات خانگی ممکن است به شما کمک کند.

ریزش موی فصلی در سگ ها

باید دانست که سگها دارای ریزش موی فصلی نیز هستند که در این ایام ریختن موها شدت می‌گیرد. به طوری که با دست کشیدن به بدن حیوان تعداد بی‌شماری مو جدا شده و به سطوح مختلف از جمله دست، لباس و اشیاء داخل منزل می‌چسبند و این همان شکایت قدیمی مراجعه کنندگان و دارندگان سگ است.

ولی بدن این حیوانات هیچ‌گاه بی مویی را نشان نمی‌دهد. پس این پدیده یک بیماری نیست. بلکه یک حالت فیزیولوژیک است که البته تحت شرایطی از قبیل سوء تغذیه، استرس، کمبود ویتامینها و… تشدید می‌شود. باید دانست که تنها راه علاج آن، برس و شانه زدن‌های مکرر و روزانه موهای سگ است.

تقویت موی سگ

آرایش منظم حیوان چندان کار سخت و طاقت فرسایی نیست. این عمل نه تنها باعث تمیزی مو می‌گردد بلکه باعث عکس العمل نشان دادن پوست و عضلات می‌شود.  یکی از راه های صحیح برای تقویت و رشد موی سگ، شانه زدن مداوم و دوره ای آن است. زیرا این کار باعث می شود خون در بدن و مخصوص پوست سگ جریان پیدا کند و به تقویت شدن موهای او کمک کند.

این کار نه تنها باعث افزایش رشد موی سگ شما می شود بلکه به پرپشت شدن موی سگ نیز کمک می کند.البته داروها و مکمل های تقویتی برای رشد موهای سگ نیز وجود دارد. برای استفاده از این مکمل ها بهتر است ابتدا با دامپزشک خود مشورت کنید.

شاید به کارتان بیاید: محاسن استفاده از شامپو خشک برای سگ

آیا همیشه باید موهای سگ را شانه زد؟

غیر از ایام مو ریزی، سگهای خارج از خانه اغلب نیازی به آرایش موها و تیمار (رسیدگی به موها) ندارند. زیرا در مقابله با شرایط جوی لازم است که روغن‌های طبیعی را در موهای خود داشته باشند. حتی به سگ‌هایی که پوست خیلی خشک و پوسته پوسته دارند می‌توان روغن کبد ماهی داد و از مکمل‌های مشابه استفاده کرد. آرایش سگ‌ها به منظور نمایش و مسابقه می‌تواند جنبه جدی تری پیدا کند و در کشورهایی که این مسائل مطرح می‌باشد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که حیوان خود را برای آرایش و شستشو به سالن‌های مخصوص این کار ارجاع دهند. در این سالنها حیوان به نحو حرفه ای مورد آرایش قرار می‌گیرد. حتی آرایش نمودن برخی از سگ‌ها نظیر Old English Sheepdog به وسائل اختصاصی احتیاج دارد.

حمام کردن حیوان خانگی برای محافظت از پوست و مو

چنانچه برس زدن موهای سگ بطور منظم صورت پذیرد، معمولاً نیاز چندانی به شستن حیوان نیست. اما در مواردی که آلودگی پوست و موها با شانه زدن رفع نمی‌شود و یا حیوان دارای موهای سفیدی است که به شستن احتیاج دارد، می‌توان اقدام به شستشو و حمام دادن حیوان کرد. با این وجود شستشوهای مکرر و زود به زود، به دلیل نرم شدن موها و از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

برای شستن بدن سگ‌ها باید از شامپو استفاده گردد و در این رابطه می توان از انواع شامپوهای مخصوص سگ و یا شامپو بچه بهره گرفت. مشروط بر آنکه نهایتاً بدن حیوان را به خوبی آب کشیده و در ضمن طی چند روز بعد موها و پوست را از لحاظ وجود شوره مورد بررسی قرار داد.

شاید برایتان جالب باشد: استفاده از صابون و شامپوی انسان برای شست و شوی سگ

شرایط لازم برای شستن بدن و موهای سگ

برای شستن حیوان بهتر است که از آب ولرم مایل به سرد بهره گرفته شود. زیرا در احساس سگها حرارت گرم، 27 درجه و حرارت داغ، معادل 38 درجه می‌باشد.

در زمان حمام دادن یا شامپو زدن باید دقت کرد که شامپو و آب وارد چشم‌ها و گوش‌های حیوان نشود. استفاده از وانهای کوچک و یا تشت برای شستشوی حیوانات مناسب است. بدین ترتیب می‌توان سگ را بطور کامل در آب شناور ساخت و بخوبی شست. بسیاری از حیوانات چنانچه از ابتدای زندگی به حمام کردن عادت داده شوند، از این عمل لذت می برند. اما شستن سگ‌های بزرگی که از حمام خوششان نمی‌آید کار مشکلی است و اغلب به کمک فرد دیگری نیز نیاز خواهد بود.

خشک کردن سگ پس از جمام

پس از اتمام شستشو و بخصوص در ایام سرد، باید بدن حیوان را خشک کرد. بهتر است تا چند ساعت از برخورد هوای سرد با سگ جلوگیری کر . این نکته بخصوص در سگهای نژاد کوچک از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نحوه خشک کردن حیوان نیز به حوصله و زمان و امکانات صاحب آن بستگی دارد.  می‌توان سگ را به وسیله یک پارچه جاذب رطوبت مانند حوله خشک کرد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که سگ خود را به وسیله سشوار خشک کنند.

بهتر بدانید: نگهداری سگ در هوای سرد؛ نکاتی برای مراقبت از سگ در زمستان

وجود شوره در بدن حیوان پس از شستشو

یکی از نکات مراقبت از پوست و موی سگ ها توجه به شوره های بدن آنهاست. چنانچه بعد از شستشو، بدن حیوان شوره بزند باید به دو موضوع مشکوک شد:

  1. بدن حیوان به آن شامپو حساسیت و دارد.
  2. عمل آب کشیدن بطور مناسب صورت نگرفته است.

در هر دو صورت، بدن حیوان دچار خارش می‌شود و این مسئله می‌تواند صاحب سگ را سریعاً متوجه موضوع کند. در هر صورت بهتر است که در مواجه شدن با چنین مواردی، با یک دامپزشک آگاه مشورت شود و یا در شستشوی بعدی از شامپوی دیگری استفاده گردد.

بررسی های لازم برای پوست و موی سگ

در مناطقی که گیاهان تیغ دار رویش زیادی دارند، صاحبان سگها می‌بایست بطور مکرر نواحی مختلف بدن حیوان نظیر بین پنجه‌ها، زیر پاها، اطراف گوش‌ها و دستگاه تناسلی را بازرسی نموده و این خارهای خطرناک را از بدن جدا سازند. مراقبت از موی سگها در این شرایط از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

گل و لای، لجن، توده های سفت و… اغلب در اطراف گوش و زیر پاها یافت می‌شوند و باعث آلودگی محیط و گرفتاری‌های زیادی می‌گردند. در بعضی موارد حیوان با توسل به دندان‌هایش سعی به کندن و دفع آنها می‌کند. این توده‌ها را به راحتی می‌توانید از سطح مو قیچی کرده و جدا سازید.

پاک کردن موی سگ ها از مواد چسبناک

گاهی اوقات و بسته به شرایط جغرافیایی، ممکن است موها به وسیله موادی از قبیل نمک، قیر، لجن، رنگ، آدامس، صمغ درختان و امثال آن آغشته و آلوده گردد. در این موارد برای پاک کردن مو و پوست سگ خود به هیچ وجه از موادی نظیر بنزین، نفت، تورپنتین و مواد شیمیائی مشابه استفاده نکنید. زیرا این مواد باعث خشکی پوست و تخریب آن می‌گردند.

چنانچه این آلودگی‌ها مختصر و سطحی باشند، می‌توان با قیچی موهای آلوده را قیچی کرد. در غیر این‌ صورت بهتر است که منطقه آلوده را به وسیله روغن‌های گیاهی یا معدنی به مدت 24 ساعت چرب نگه داشت و بعد از آن به وسیله صابون و آب، بدن را شستشو داد.

مطالعه مطلب چگونه گره خوردن موهای سگ خود را باز کنیم؟ نیز برای آکاهی از مراقبت از پوست و موی سگ در این شرایط برایتان مفید خواهد بود.

در انجام این کار باید به دو نکته توجه کرد:

  1. مو را نباید آن‌چنان قیچی کرد که کم پشتی آن مشخص شود.
  2. مراقب باشید به پوست سگ آسیبی وارد نشود.

البته توده‌های کوچک را بهتر است که با شانه کردن از سطح و موازی با پوست از روی موها جدا کرد. اقدامات آرایشی و بهداشتی تنها محدود به موها نمی‌شود؛ بلکه چشم‌ها، دندانها، ناخنها و گوش‌ها نیز باید مورد مراقبت‌های خاص قرار گیرند.

منبع : پت شاپ پت خرید