سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نظمدهی ادویه با 15 روش خاص برای آشپزخانه شما

یک قاشق غذاخوری پاپریکا یا مقداری فلفل قرمز طعم غذای شما را از این‌رو به آن‌رو می‌کند. به همین دلیل وجود انواع مختلف ادویه به این اندازه در هر آشپزخانه‌ای اهمیت دارد. اما مسئله اصلی این است که تعداد زیادی شیشه ادویه روی کانتر آشپزخانه ظاهر آشفته‌ای به آشپزخانه شما می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال نظم‌دهی ادویه هستید، کافی است که نظم‌دهنده‌های موجود در بازار را بخرید یا خودتان دست به کار شوید. پس نباید بی‌خیال طعم غذا و خرید ادویه‌های متنوع شد. ما به شما روش‌هایی را می‌آموزیم که با کمک آن‌ها به شیشه‌های ادویه خود سامان دهید.

نظم‌دهی ادویه به روش‌های مختلف

اگر در آشپزخانه با محدودیت فضا مواجه هستید، حتما نباید شیشه‌های ادویه را روی کانتر بچینید. روش‌های دیگری برای قرار دادن این شیشه‌ها در کابینت‌ها وجود دارد که به شما کمک می‌کند از فضای آشپزخانه خود بیشتر استفاده کنید.

همچنین بهتر است از شیشه‌های شفاف برای نظم‌دهی ادویه‌های خود استفاده کنید. شفافیت این شیشه‌ها کمک می‌کند زمان زیادی را صرف پیدا کردن ادویه مورد نظر خود نکنید. البته می‌توانید با چسباندن برچسب‌هایی که اسم ادویه‌ها روی آن‌ها نوشته شده است، نیز این کار را انجام دهید. با این ترفند تصور بهتری از آنچه که در آشپزخانه خود موجود دارید، خواهید داشت. به این ترتیب دیگر از فروشگاه ادویه‌های تکراری نمی‌خرید.

روش‌های نظم‌دهی ادویه

این روزها در بازار نظم‌دهنده‌های متنوعی مشاهده می‌کنیم که هرکدام از آن‌ها با ایده‌ای ناب، ظاهر آشپزخانه شما را مرتب خواهند کرد. اما واقعیت این است که تنها با خرید این نظم‌دهنده‌ها قرار نیست ظاهر آشپزخانه شما مرتب شود. همیشه سلیقه شما حرف اول را می‌زند. بنابراین سعی کنید حتی با خرید این نظم‌دهنده‌ها از منظم نگه داشتن آشپزخانه خود غافل نشوید.

در ادامه نظم‌دهنده‌ها و روش‌هایی که به نظم بیشتر شیشه‌های ادویه شما کمک می‌کنند را بیان می‌کنیم.

1. نظم‌دهنده‌های کشویی

نظم‌دهنده‌های کشویی طراحی جمع‌وجوری دارند که می‌توان آن‌ها را روی کابینت یا حتی در بالای قفسه‌های آشپزخانه قرار داد. نبوغ این طرح آن‌جایی معلوم می‌شود که ادویه‌ها جلوی چشمان شما قرار دارند. به این ترتیب می‌توانید به‌راحتی به تمام ادویه‌های خود دسترسی داشته باشید، بدون این‌که نظم آشپزخانه خود را به هم بزنید. این جعبه‌های نظم‌دهنده در ابعاد مختلف قابل سفارش هستند. حتی اگر می‌توانید جعبه‌ها را از بازار تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: این 7 ترند آشپزخانه هرگز از مد نمی‌افتند

2. پالت‌های چوبی برای نظم‌دهی ادویه

پالت‌های چوبی کاربردهای زیادی دارند، اما یکی از کاربردهای آن که احتمالا تا به حال به آن فکر نکرده‌اید، جاادویه‌ای است. تصور کنید یک پالت چوبی رنگ‌شده روی دیوار آشپزخانه خود نصب کرده و درون آن شیشه‌های ادویه رنگی خود را قرار داده باشید. شگفت‌انگیز نیست؟ این پالت‌ها ظاهر آشپزخانه شما را خاص و منحصربه‌فرد می‌کند.

3. چسباندن شیشه‌های ادویه به در کابینت

برای خلاص شدن از شر شیشه‌های ادویه کافیست آن‌ها را درون کابینت قرار دهید. اگر در کابینت‌های آشپزخانه فضای کافی ندارید، نگران نباشید. ما برای شما راه حل ویژه‌ای داریم: گیره‌های مخصوص قرار دادن شیشه‌های باریک ادویه. با نصب این گیره‌ها از داخل به درب کابینت، می‌توانید به راحتی شیشه‌های ادویه خود را سامان دهید. به این ترتیب دیگر مرتب کردن داخل کابینت آشپزخانه کار سختی به نظر نمی‌رسد.

4. استفاده از سبدهای پشت درب کابینت

در این روش باید سبدهای باریکی خریداری کنید که شیشه‌های ادویه درون آن‌ها قرار گیرند. حالا این سبدها را به درب کابینت پیچ کنید و شیشه‌های ادویه را درون آن بگذارید. به همین سادگی جاادویه‌ای داخل کابینت درست کرده‌اید. البته با این روش نه‌تنها شیشه‌های ادویه سامان‌دهی می‌شوند، بلکه ایده‌ای بسیار ناب برای نگهداری از مواد خشک، روغن‌ها و موارد دیگر نیز خواهند بود. حتی می‌توان ادعا کرد که این سبدها حکم شلف داخل کابینت را دارند و به همان اندازه نیز کاربردی هستند.

5. قفسه‌های چرخان

یکی از ایده‌های ناب برای نظم‌دهی ادویه‌ها قفسه‌های چرخان هستند. این قفسه‌ها نوعی نظم‌دهنده کابینت به شمار می‌آیند که درون آن قرار می‌گیرند. با نصب این قفسه‌ها در کابینت، به راحتی آن را بیرون بکشید و هر ادویه‌ای که می‌خواهید را بردارید. نکته قابل توجه این است که این قفسه‌ها را می‌توان به اندازه 90 درجه چرخاند. از این‌رو به تمام زوایای قفسه خود دسترسی خواهید داشت. حتی دید واضح‌تری نسبت به برچسب‌های روی شیشه‌های ادویه دارید. همین امر سبب می‌شود در کمترین زمان ممکن ادویه مورد نظر خود را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: 8 ایده راحت برای تغییر دکوراسیون و کاربری کابینت آشپزخانه

6. قفسه مفتولی

قفسه‌های مفتولی یکی‌دیگر از روش‌های نظم‌دهی ادویه‌ها محسوب می‌شود. این قفسه‌ها را می‌توانید روی دیوار آشپزخانه خود قرار دهید. مزیت استفاده از این قفسه‌ها این است که می‌توانید آن‌ها را حتی پشت درب‌های کابینت یا انباری نیز نصب کنید. به این ترتیب به آسانی شیشه‌های ادویه داخل این قفسه‌ها قرار می‌گیرد. اما نکته قابل توجه در مورد استفاده از قفسه‌های مفتولی این است که بیشتر شیشه‌های ادویه داخل فروشگاه‌ها درون آن‌ها جا می‌شوند. به این ترتیب بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانید ادویه‌های مورد نظر خود را از فروشگاه خریداری کرده و آن‌ها را روی دیوار آشپزخانه خود و در دسترس قرار دهید.

7. شلف، ایده‌ای عالی برای نظم‌دهی ادویه

شلف‌های کلاسیک چوبی گزینه‌ای ایده‌آل و زیبا برای نصب روی هر دیواری است. این شلف‌ها حتی انتخاب مناسبی برای نصب روی دیوار آشپزخانه نیز به شمار می‌آیند. با وجود این شلف‌ها، فضای کافی برای شیشه‌های ادویه خود دارید. آن‌ها را مرتب درون شلف‌های خود قرار دهید و از زیبایی و نظم آن‌ها لذت ببرید.

این شلف‌ها در اندازه‌ها و ابعاد مختلف در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند. اما اگر شلفی متناسب با سایز شیشه‌های ادویه خود پیدا نکردید یا به هر دلیلی از شلف‌های موجود در بازار خوشتان نیامد، می‌توانید یکی از آن‌ها را مخصوص خود سفارش دهید. برای این کار کافیست به یکی از نجاری‌های نزدیک خانه خود بروید و اندازه‌های مورد نظرتان را در اختیار او بگذارید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های نظم دهی کابینت کدام است؟

8. جاادویه‌ای‌های گردان روی کابینت

اگر فکر می‌کنید با قرار دادن شیشه‌های ادویه روی کابینت دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است، گزینه‌های دیگری نیز برای شما وجود دارد. می‌توانید جاادویه‌ای روی کابینتی بخرید که قابلیت چرخش نیز داشته باشد. با قرار دادن این جاادویه‌ای در کنار اجاق گاز، دیگر همه‌چیز در دسترس شما است. حتی می‌توانید از این جا‌ادویه‌ای‌ها به عنوان نظم‌دهنده کابینت نیز استفاده کنید. اگر آن‌ها را در کابینت قرار دهید، دیگر روی کانتر آشپزخانه نیز شلوغ دیده نمی‌شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت

دریافت این خدمت از استادکار

9. جا ادویه‌ای در کشو کابینت‌ها

یکی دیگر از گزینه‌ها برای نظم‌دهی ادویه، جاادویه‌ای‌های داخل کشو است. با کمک این نظم‌دهنده می‌توانید شیشه‌های ادویه را به صورت منظم درون کشو بچینید. توجه داشته باشید که این نظم‌دهند‌ه‌ها را به صورت آماده در فروشگاه پیدا نمی‌کنید. از این‌رو بهترین کار این است که آن را به یک کابینت‌ساز ماهر سفارش دهید. به این ترتیب جای شیشه‌های ادویه در هر تعداد و با هر اندازه‌ای که می‌خواهید برای شما آماده خواهد شد.

10. سبد جاادویه‌ای، نظم‌دهنده کابینت

سبدهای جاادویه‌ای با طبقات مختلف در بازار موجود هستند این سبدها در پشت درهای کوچک کابینت در فضایی بسیار کوچک میان سایر کابینت‌ها قرار می‌گیرند و کمک می‌کنند تعداد زیادی شیشه ادویه را در فضای کمی نگهداری کنید. اما زمانی این ایده شگفت‌انگیز بودن خود را نشان می‌دهد که دسترسی به ادویه‌ها بسیار آسان است.

11. شیشه‌های ادویه با درب‌های آهنی

اگر ظرف ادویه‌ای‌های شما درب‌های آهنی دارد، پیشنهاد شگفت‌انگیزی برایتان داریم. می‌توانید این شیشه‌ها را از سمت درب‌های آن‌ها روی یک صفحه آهنربایی بچسبانید. البته این ترفند تنها درصورتی ممکن خواهد بود که شیشه‌های ادویه شما کوچک و جمع‌وجور باشند. در غیر این صورت شاید سنگینی شیشه‌ها سبب افتادن آن‌ها شود و جان ادویه‌های شما را به خطر بیندازد.

اما این روش نظم‌دهی ادویه یک مزیت دیگر نیز دارد، زیبایی! زمانی که انتهای ظروف شما نمایان می‌شود، رنگ‌های ادویه‌ها تمام زیبایی خود را به نمایش می‌گذارند. این رنگارنگ‌ترین جاادویه‌ای است که می‌توانید در آشپزخانه خود داشته باشید. البته پیشنهاد می‌کنیم در نظم‌دهی ادویه با این روش از شیشه‌های شش‌ضلعی استفاده کنید.

این شیشه‌ها باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شوند، زیرا به راحتی در کنار یکدیگر جا می‌گیرند و شکلی شبیه به لانه زنبور ایجاد می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که از آهنرباهای قوی در این روش استفاده کنید. این آهنرباها کمک می‌کنند شیشه‌های ادویه از جای خود خارج نشوند.

12. نظم‌دهی کشوی آشپزخانه

اگر کشوی آشپزخانه را برای قرار دادن شیشه‌های ادویه خود انتخاب کرده‌اید، احتمالا با هربار باز و بسته کردن کشو جای ادویه‌های شما به هم می‌ریزد. همین امر سبب می‌شود به دنبال مکان بهتری برای نگه داشتن ظروف ادویه‌های خود باشید. اما ما راه حل سریع‌تری داریم، بدون این‌که مکان ادویه‌های خود را تغییر دهید. برای این منظور نظم‌دهنده‌های طلقی وجود دارند که در کشوی کابینت قرار می‌گیرند. به این ترتیب شیشه‌های ادویه بسیار منظم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با باز و بسته کردن کشوها نیز جابه‌جا نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: خانه تکانی آشپزخانه، از کجا شروع کنیم؟

13. استفاده از لوله‌های آزمایشگاه

چه کسی می‌گوید لوله‌های آزمایش باید در آزمایشگاه بمانند؟ آشپزخانه نیز مرکز آزمایش خانه است! بنابراین هیچ اشکالی ندارد از لوله‌های آزمایش در آن استفاده کنیم. کافیست ادویه‌های خود را درون لوله‌های آزمایشگاهی بریزید و سر آن را با چوب پنبه بپوشانید. سپس لوله‌ها را در مکان مخصوصشان نگهداری کنید. علاوه بر این‌که استفاده از این لوله‌ها آسان است، ظاهری منحصر به فرد و خاص به آشپزخانه شما می‌دهد.

14. استفاده از طبقه‌ برای نظم‌دهی ادویه

حتما در فروشگاه‌ها، طبقه‌های ساده‌ای که روی کابینت آشپزخانه قرار می‌گیرند را دیده‌اید. این طبقه‌ها کاربردهای زیادی دارند. به عنوان مثال می‌توانید یکی از طبقه‌های آن را به شیشه‌های روغن و طبقه‌های دیگر را به ادویه‌های خود اختصاص دهید. چنان‌چه تعداد شیشه‌های ادویه‌تان زیاد است، می‌توانید تمام طبقات را به این شیشه‌ها اختصاص دهید. به این ترتیب ادویه‌ها در کنار اجاق گاز و در دسترس شما قرار دارند و دیگر نیازی به چیدن داخل کابینت نیست.

15. استفاده از ظروف خالی و بی‌استفاده در خانه

برای سازماندهی ادویه‌های خود نیاز به خرید شیشه‌ یا جاادویه‌ای خاص ندارید. نیازی نیست حتما هزینه‌ای در این مورد پرداخت کنید. کافیست شیشه‌های مربایی که از فروشگاه خریده‌اید و در کابینت‌ بی‌استفاده مانده‌اند را بیرون بیاورید. اگر دوست دارید، این شیشه‌ها را رنگ کنید و اگر دوست ندارید، می‌توانید از سادگی این شیشه‌ها لذت ببرید.

کلام آخر

اگر از شلوغی کابینت‌ها یا روی کانتر آشپزخانه خود خسته شده‌اید، زمان آن رسیده است که با رویکردی متفاوت شیشه‌های ادویه خود را سازمان‌دهی کنید. حتما در این مسیر به ایده‌های ناب و منحصر به فردی نیاز دارید تا ظاهر آشپزخانه شما را تغییر دهد. در این متن ایده‌های خاصی را با شما در میان گذاشته‌ایم. کافیست با توجه به سلیقه و سبک آشپزخانه خود، یکی از این ایده‌ها را انتخاب کنید. به‌طور حتم پس از اجرای هر یک از این ایده‌ها از نظم‌دهی ادویه در آشپزخانه خود راضی خواهید بود. امیدواریم این مطلب استادکار برای شما مفید باشد. اگر ایده خاصی در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم با ما و سایر خوانندگان استادکار در میان بگذارید.

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام

دریافت این خدمت از استادکار

منبع: goodhousekeeping

ترجمه : استادکار